söndag 20 november 2011

Bjarni Benediktsson återvaldes med knapp majoritet som Självständighetspartiets ordförande

Bjarni Benediktsson återvaldes som ordförande
med minsta möjliga marginal

Nyss offentliggjordes resultatet av omröstningen till Självständighetspartiets ordförande med följande siffror:

1323 röstade varav 9 röster var ogiltiga

727 röstade på Bjarni Benediktsson eller 55 %
577 röstade på Hanna Birna Kristjansdottir eller 44%

Därmed blev det klart att Bjarni Benediktsson fortsätter som Självständighetspartiets ordförande.

Både Bjarni Benediktsson och Hanna Birna Kristjansdottir höll korta tal där de tackade varandra för hederlig tävling och nu sluter partiet sig samman om den valda ledningen. Detta val är ett tecken på partiets demokratiska tradition och även om valkampanjerna kan ibland bli tuffa återgår allt för det mesta till det normala igen när ledningen är vald.

Hanna Birna sa att hon visserligen hade önskat sig ett annat resultat eftersom hon ser andra möjligheter och tror på ett bättre resultat än Bjarni Benediktsson men att hon klart respekterar resultatet.

Mina egna kommentarer är att själv hade jag önskat se Hanna Birna som ordförande eftersom Bjarni enligt mitt sätt att se svek i Icesave frågan och han tyckte att det var ok att inte följa partiets beslut. Men nu har som sagt partiet ratificerat Bjarni för andra gången och det kan ingen bortse ifrån. Men stödet är inget för en sittande partiledare att ropa hurra för – endast 55 % av rösterna. Det visar att trots partiet står bakom sin ledare är stödet inte enhälligt och jag gissar att en del missnöjda Självständighetsväljare nu letar sig till Framstegspartiet i nästa val. Bjarni Benediktsson sitter därför löst trots fortsatt förtroende och kan vid minsta misstag förlora sin post. Jag skulle kunna sagt skärpning Bjarni men jag tror inte på det så det får bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar