torsdag 3 februari 2011

Bjarni Benediktsson räddar republikens sämsta regering kvar vid makten

Är 10% slav bättre än 100% ?

Althingi röstade i dag med 40 röster mot 11 att Icesave III skall gå till tredje diskussion. Det är sista steget innan Althingi godkänner en ny lag om Icesave III. 6 parlamentsledamöter la ned sina röster och några var frånvarande.

Detta är en övertygande majoritet av Althingis ledamöter som i dag har enats om att för tredje gången försöka skuldsätta isländska skattebetalare på grund av privata Landsbankis konkurs.

Bjarni Benediktsson, Självständighetspartiets ordförande, är ung i politiska sammanhang. Jag tvivlar inte en enda sekund på hans ärliga uppsåt att minska Icesave skadan för Island. På tv i kväll såg jag en ung entusiastisk man komma hem med bevis på att han är mycket duktigare på internationella förhandlingar än hans kollegor från vänsterkanten i politiken. Nationen avvisade som bekant bestämt den förra ambassadören i Sverige, Svavar Gestssons tidigare Icesave förslag. Alla är överens om att i det nya förslaget med sänkt ränta ser summorna avsevärt bättre ut. Bjarni menade att detta förslag bara betydde 10% belastning jämfört med tidigare.

Bjarni tänker på orden och brukar vara aktsam och ha ett vårdat språk. Men hela hans kroppspråk ropade: Titta på mig, hur duktig jag är! Tack vare mig och Självständighetspartiet har vi fått ned kraven så här mycket!

Altså: Bjarni kan göra det som den isländska regeringen misslyckats med, lösa Icesave-tvisten politiskt utan inblandning av domstolarna. Därmed får vare sig Islänningar eller EU:s medborgare någon gång veta vad som gäller enligt EU:s regelverk angående gränsöverskridande finansiell verksamhet.

Den rödgröna regeringen under ledning av statsminister Johanna Sigurdardottir kan andas ut. Nyss fick den på sig Högsta Domstolens dom om att den inte ens kan stifta lagar om val till ett så kallat "konstitutionsparlament" utan att bryta mot konstitutionen. Bjarni Benediktsson har genom sin iskalla ekonomiska bedömning på risker, vinst och förlust i Icesave-frågan legitimerat fortsättningen av denna urusla regering som varje dag lägger nya bördor på det isländska folket; arbetare, småföretagare, pensionärer, sjuka och studerande. Denna regering som använder varje minut för att skuldsätta det isländska folket med så mycket som möjligt  innan domstolarna hinner göra sitt jobb och döma de ekonomiska brottslingarna, skalbolagsdirektörerna som kom över bankernas pengar från insidan.

Jag har tidigare satt upp statsminister Johanna Sigurdardottir på min lista över folk för omedelbar avgång. Jag är ledsen att jag nu måste sätta upp det fina namnet Bjarni Benediktsson på listan.

Vad Bjarni inte förstår är att han har utnyttjas i ett iskallt politisk maktspel om Island där hans insats förlänger motståndarens liv vid makten. En motståndare som styckar resten av Island när gamarna tagit sitt. Det kallar jag inte för ett gott resultat.

Självständighetspartiet splittras på grund av sin ordförande och redan har många hoppat av i protest. Ungdomsrörelsen kräver att partiets ordförande följer partikongressens överenskommelse: NEJ till olagliga Icesave krav! De har med all rätt krävt en ny extra landskongress med krav på ordförandens avgång.

Island blöder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar