torsdag 30 december 2010

Presidenten ÅRETS MAN hos Pressan.is


Islands President Hr. Ólafur Ragnar Grímsson. T.v. en
byst av Islands stora självständighetskämpe Jón Sigurdsson

I dag mottog Islands president Hr. Ólafur Ragnar Grímsson utmärkelsen ÅRETS MAN hos pressan.is

Pressan har på kort tid uppnått en stor läsarkrets och det är läsarna som röstar fram vem som skall tilldelas utmärkelsen. Stor enighet rådde hos läsarkretsen vid valet denna gång.

Presidenten sa i dag vid mottagningen på Bessastadir att han tackade för denna ära men att han inte på något sätt deltagit i någon tävling för denna utmärkelse.

"Det är kul att detta nya media följer traditionen hos de äldre medierna att rösta fram ÅRETS MAN oavsett vem som väljs."

"Jag har noterat när jag blir intervjuat kanske av medier i andra delar av världen hur media som Pressen och andra förmedlar snabbare och tydligare det som jag sagt än äldre medier någonsin kunde göra. Jag har även upptäckt under året att den nya tekniken möjliggör en kraftigare dialog med nationen. Det går att presentera Islands ståndpunkter till omvärlden på ett effektivare sätt. Jag noterar att förståelsen för vår situation har förstärkts efter dessa intervjuer jag har haft i utländska medier."

Inför det nya året sa presidenten:

" Som nation ger omständigheterna oss goda möjligheter till ett gott år. Förutsättningarna är goda. För två år sedan trodde de flesta av oss att vi skulle hamna i en riktigt dålig sits. Det har inte inträffat och vi kan med en stor optimism se fram emot det nya året. Det är trevliga nyheter. Jag har haft möjligheten att diskutera med många representanter för utländska stater. Det finns ett stort intresse av samarbete med Island och alla spådomar om landets isolering har därför visat sig vara grov felsägning. Problemet är snarare att en sådan stor efterfrågan på samarbete råder att det är svårt att hantera den."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar