fredag 31 december 2010

Bank of England ville avskriva Icesave-kraven. Riksbanken vägrade lämna ut bevismaterial.





Detta framgår av intervjun med David Oddsson f.d. Riksbankschef på Island i Affärstidningens specialutgåva Årsskiftet.

I ett telefonsamtal med Riksbankschef Mervyn King, Bank of England, sa Mervyn till Riksbankschef David Oddsson att Bank of England inte skulle kräva betalning av Islänningarna för Icesave.

"Jag tyckte mycket om att få höra detta och jag tackade honom mycket väl för budskapet. Samtalet bandades in. Vi brukade inte banda in sådana samtal men av någon anledning gjordes det denna gång," säger David.

"Altingis utrikesnämnd efterfrågade denna inspelning efter att jag lämnade Riksbanken men då sa banken att banden inte fick lämnas ut utan godkännande av Bank of England. Jag förstår inte riktigt hur det är fatt eftersom när lagen om Altingis undersökningskommitté antogs då fastslogs rätten att kunna lämna ut all information, alla bankhandlingar o.s.v. Vilket har en stor betydelse i detta viktiga fall."

David säger att han inte känner till att Riksbanken någonsin frågat Bank of England om tillstånd att lämna ut banden och därför föreligger inget om Bank of Englands förhållning till den saken.

"Det viktigaste i denna fråga är att detta var ett ensidigt beslut som togs av Britter och Holländare att betala ut för alla insättningar på Icesave-konton," säger David.

"De gjorde detta utan att fråga oss eftersom de fruktade att om det blev offentligt att tusentals personer förlorade pengar på insättares konton skulle en anstormning mot alla deras banker bli verklighet. De betalade ut pengarna och förhindrade en bankanstormning och denna handling lyckades väl och sparade dem stora summor pengar. Sedan kommer de plötsligt på idén att kräva betalt av Islänningar för dessa "lån" som de påstod att de ordnat. Jag har aldrig tagit ett lån som jag först i efterhand fått kännedom om. Det är helt galet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar