torsdag 30 december 2010

Jag skulle med alla medel göras ansvarig för bankkollapsen

David Oddsson f.d. statsminister och ordförande Självständighetspartiet
- numera chefredaktör hos Morgunbladet.
Den isländska motsvarigheten till Financial Times, Affärstidningen, publicerar en stor helhjärtat intervju med Islands förra statsminister och Riksbankschef i specialtidningen Årsskiftet. Tyvärr har jag inte sett tidningen och tänker därför återkomma när jag själv läst intervjun men refererar här till Pressen.is och Affärstidningen som publicerat delar av intervjun med David Oddsson. David Oddsson diskuterar bl.a. tiden vid bankkollapsen och förföljelserna mot honom.

"Naturligtvis förstod jag att detta lag jobbade hårt för att hjärntvätta alla. Med alla medel skulle jag göras ansvarig och beskyllas för bankkollapsen."

För hjärntvätten stod regeringspartierna, "Baugsmedierna" och den statliga radion. David tillfrågas om han blivit immun för kritik efter bankkraschen.

"Nej det är jag självfallet inte men ofta inte särskilt känslosam. Detta enorma drev hos Baugsmedierna, Socialdemokraterna, Vänster-Gröna och i slutändan den statsägda radion hade naturligtvis affekter. Naturligtvis förstod jag att detta lag jobbade hårt för att hjärntvätta alla. Med alla medel skulle jag göras ansvarig och beskyllas för bankkollapsen."

David Oddsson menar att hans politiska motståndare misslyckats med sitt uppdrag men medger att det fanns kopplingar inom Självständighetspartiet till Kaupthing Bank som var mer eller mindre i händerna på Baugsimperiet.

David Oddsson har bakom sig en lång politisk karriär. Ingen har varit statsminister på Island under längre period. På frågan om han kan tänka sig en comeback i politiken svarar han nekande.

"Jag lämnade politiken i sin tid i stor sämja med eget beslut" säger David.

"Visserligen hade jag varit allvarligt sjuk dessförinnan. Jag tänkte faktiskt på det innan jag slutade som statsminister ifall jag skulle sluta helt eller fortsätta ytterligare 1-2 år.  Jag erkänner att en stor tid av det året gick åt rehabilitering på grund av min sjukdom som tog mig hårt. Under den tiden började jag fundera på att det finns naturligtvis så mycket annat man kan göra i livet förutom att vara i politik."

På frågan om tidpunkten när han drog sig ur politiken har påverkat säger David:

"Det är svårt att uppskatta. Å andra sidan hade jag funderingar innan valet 2003 om jag skulle lägga av. Vi har sett det hända på andra ställen att när någon sitter för länge på ordförandeposten då kan vederbörande komma att bli en svaghet snarare än styrka för sitt parti."

"Jag diskuterade det med mina närmaste om jag skulle lägga av men beslutade omsider att fortsätta. När jag lämnade regeringskansliet hade jag varit statsminister oavbrutet i knappt 14 år och dessförinnan som borgmästare i 9 år. Detta blev en mycket lång period på mycket tunga poster."

På frågan om han anser sig vara deltagande i politiken som chefsredaktör hos Morgunbladet, svarar David:

"Jag räknade med att sluta i politiken när jag började hos Riksbanken men uppenbarligen hade Steingrimur och Johanna ett väldigt starkt begär att få tillbaks mig igen. Jag har hört sagt att de har ångrat sig och deras politiska liv blivit besvärligare sedan jag började på nytt lägga mig i trots att det är minimalt."


Mina kommentarer:

David Oddsonss ledaregenskaper gick länge och djupt på motståndarnas nerver som i brist på argument fick gripa till personlig smutskastning. Det var när Islands numera ökända skalbolagskung Jon Asgeir Johannesson köpte medier på Island - där han i princip ensam skulle kontrollera mediabranschen - som drevet för att misstänkliggöra och smutskasta David Oddsson tog fart. David Oddssons regering försökte stärka demokratin inom media genom förbud mot monopol inom branschen men då fick Baugur hjälp av presidenten som vägrade underteckna lagen. Lagen drogs tillbaks och fältet var fritt för Baugurs kontrollerad media att gå lös på David Oddsson. Hans politiska motståndare var bundna till Baugursimperiet på många sätt och tillsammans blockerade de möjligheterna för Självständighetspartiets politiska budskap genom en medial mobbning av David Oddsson. Sakfrågorna gömdes undan men pajkastning på Davids blev vardagsmat. Under en period gick det knappt diskutera politik eftersom "David var upphov till alla fel och ondska på jorden".  Under samma tid opererade skalbolagsdirektörerna fritt och har lämnat bränd mark och ruiner efter sig. Rikskriminalen jobbar för fullt med undersökningar och rättsliga förberedelser där många åtal förväntas. Då får omvärlden se delar av den fula fisk som spridit förruttnelse på Island. David Oddson tog inte emot mutor och varnade ihärdigt för kommande finanskollaps när han var Riksbankschef. Det var typiskt för situationen som även framgår av Altingis rapport, att det faktiskt var en ursäkt för att ingen lyssnade på varningsorden eftersom det var David Oddsson som framförde dem!

David Oddsons politiska motståndare och skalbolagsdirektörer som inte kunde muta eller böja honom i sitt ledband försökte febrilt få David åtalad men misslyckades totalt. När socialdemokraterna kom till makten efter bankkollapsen ändrade de lagen så de kunde sparka David Oddsson från Riksbanken. Med åkte även andra av Riksbankens kvalificerade personal.

Numera håller lögnerna på att lösas upp och delar av sanningen börjar synas. David Oddsson är ledare för De omutbaras lag som i dag växer. Han är enligt mitt sätt att se Islands främsta frihetskämpe sedan Jon Sigurdsson. David har tjänat Island inte bara under en längre period utan med ett stort hjärta för nationens bästa och Islänningarnas välmående. Under hans tid reste sig Island från fattigdom till en av världens främsta välfärdsländer. Arbetslöshet har varit ett okänt begrepp tills nu efter banksystemets kollaps. Om någon är värdig titeln - inte bara årets man utan snarare Årtiondets eller kanske till och med Århundrades man - är det Morgunbladets nuvarande chefredaktör David Oddson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar