tisdag 2 november 2010

1100 familjer köar för mat från hjälporganisationer

I förra veckan köade 1100 familjer utanför kyrkans hjälporganisation i Reykjavik som delar ut matpaket till nödlidande människor.

Räknar man med att det finns 3 - 4 medlemmar i varje familj är det runt fyra tusen människor i Reykjavik som är beroende av den mat som hjälporganisationerna delar ut.

Jag är född 1949 och har aldrig tidigare upplevt något liknande. Jag kommer ihåg att jag gick till butiken med mamma när hon fick månadskuponger för smör och frukt. Då var jag fem år gammal och andra världskriget hade rasat.

 Nu har inga krig rasat i västvärlden, materiell levnadsstandard aldrig varit högre och plötsligt håller hela stater på att bryta samman på grund av ett skuldberg skapat av bankerna. Det värsta av allt är att skalbolagsdirektörerna hittade vägen till finrummen och kunde med bankledningen på fickan tömma alla fonder på tillgångar.

Enligt mitt sätt att se återgår inte ordningen till det normala förr än bankrånarna får sin rättmätiga dom. Då blir skuldfrågan löst och linjerna klarnar. Men kvarnen mal långsamt vilket är påfrestande för alla inblandade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar