fredag 29 oktober 2010

Briggen Tre kronor av Stockholm - vilket fantastiskt skepp!


Vanligen skriver jag endast om krisen på Island och hur Islänningarna kämpar mot korruptionen och hittar vägen till baks. Men nu gör jag ett undantag.

I dag hade jag nöjet att vara med och lyssna på Matts Heijbel på ett seminarium ombord på Tre kronor av Stockholm. Ämnet var den kommersiella berättarkonsten, titeln på seminariet var En bra historia är guld värd. Storytelling säger Matts, befolkar varumärket. Att stiga ombord på detta fantastiska skepp och känna hantverket i väggar och golv gav mig en obeskrivlig glädjekänsla. Hela båten, byggd enligt ritningar från 1800-talet, andades en sådan känsla som jag tror att endast resenärer på helt nya upptäcktsresor får njuta. Av någon anledning tänker jag på bravader som steg på månen. Snickarglädjen, viljan, jobbet med tanke på omständigheterna, ja varenda detalj i hela skeppet utmynnar i ett enastående mästarverk som lovordar alla inblandade. Heder och ära till alla er som varit med att förverkliga skeppet, att ta visionen till verklighet, historien till nutiden. Frihet, frihet, ni visar vad man kan om man bara vill.

Berättarglädjen hos Matts är smittsam. Han gör helt rätt som hjälper folk att tala med hjärtat. Det finns så mycket som följer, inte bara orden utan också hur de sägs, hela kroppsspråket. Vi är människor och skall använda våra naturliga mänskliga verktyg för att påverka. Inlärda fraser, intellektuella förklaringar - ja maktens teoretorik förlamar, begränsar den humana individuella dialogen. Så var det långt innan Internet där facebook har övertagit lägereldens position med människosamling och storytelling.

Internet ja, jag måste be alla närvarande goda människor ödmjukast om ursäkt. Matts undrade om det fanns något svenskt ord över storytelling vilket ingen kunde komma på. Frågan kom upp vilket ord skulle kunna finnas över Internet - anpassat till ett språk som exempelvis det isländska. Jag hade nog en instinktiv längtan att berätta för alla att jag föddes på denna vulkanö och trogen traditionen kom jag på ordet VAFRI över det globala ordet Internet. Men jag hade fel. På isländska betyder VAFRI browser, d.v.s själva programmet som används för att vafra (gå) omkring på nätet. Internet kallas NETIÐ (nätet) på isländska eller helt enkelt INTERNETIÐ. Vilket inte är så isländskt enligt Islänningars sätt att skapa nya egna ord. Så Matts hade helt rätt. Till och med Islänningarna kapitulerar inför den kulturella globaliseringen som Internet har skapat. Men jag hittade ordet VERALDARVEFUR (världsväv) som jag tycker är ett gott ord fast det täcker inte fullt ut ordet NETIÐ.  Det var annat när satelliterna kom och Islänningarna uppfann ordet gervitungl (falsk måne).

Nog om det, jag fick en privat guidat rundtur på Tre Kronor av Stockholm innan jag åkte hem av en mycket trevlig man som har lagt ned ett antal timmar och engagemang i skeppet. Vid bordet hedrades vi av Ulvens närvaro vars tassar gjort en stor del av finsnickeriet ombord. Känslan var snarare den mjuka pälsens än den vassa tassens.

Jag var en otroligt fri och glad människa när jag åkte hem i kväll. Uppriggad av detta osjälviska och enastående andliga och fysiska engagemang. Så mycket historia i ett nybyggt skepp. Jag uppmuntrar alla människor som håller vantarna att göra ett besök ombord i Briggen Tre Kronor av Stockholm och själva uppleva detta fantastiska skepp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar