måndag 21 maj 2012

Europa gasar för fullt in i väggen

Londons borgmästare Boris Johnson
I dagens Telegraph skriver Londons borgmästare en artikel om eurokrisen och EUs skuldkris. Han skriver  "jag ser att G8 har en briljant lösning på problemen inom eurozonen. President Obama säger att det är dags för "tillväxt och jobb". Fantastiskt. Det är grejer det. Låt mig visa hur man skapar arbetslöshet - på Brysselskt sätt."

Boris var nyligen i Athen och beskriver situationen: "Arbetslösheten ökar dag för dag och hos unga människor är den uppe i 54% vilket är en skam. Ja minsan, - detta er resultatet av EUs plan för "tillväxt och arbeten". Den kallades euro och har visat sig vara en katastrofplan för Grekland och en mycket dålig plan (med ett noterat undantag) för resten av kontinenten."

Boris Johnsson säger längre i sin artikel: "Euron har visat sig vara en domedagsmaskin, ödeläggare av arbetstillfällen, tillväxtens mördare därför att den inrotar och förvärrar den fundamentala och historiska oförmåga hos några nationer att konkurrera med Tyskland i tillverkning av varor i hög kvalitet till låga arbetslöner. Oförmögna att devalvera sin väg tillbaks i spelet tvingas dessa länder se industrin tyna bort under tysk import.... "

"Europa har nu världens lägsta tillväxt. Vi har redan slösat bort år i att försöka kontrollera euro sjukdomen och vi räddar cancern och dödar patienten."

"När dagen var slut i Athen var jag så sorgsen av det jag hade sett att jag gick till kafeneion och beställde en metaxa. Och en till. Till slut fiskade jag i plånboken och hittade en snygg penningsedel med en bild av Apollo från Olympia. "Inte i dag," sa ägaren och avvisade mina drachmas på ett artigt sätt. "Om en månad, ja". Det blir smärtsamt för Grekland och turbulent för Britannien, men jag kan för närvarande inte komma på någon bättre lösning."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar