söndag 26 februari 2012

En förtvivlad, arbetslös kvinnas rop på hjälp: Fördubblad avgift och 80% högre skuld på 7 år!!!

Marino G. Njalsson företräder Hemmens
organisation på Island

Häromdagen fick en av företrädarna för hemmens organisation på Island, Marino G. Njalsson, e-post från en förtvivlad dam i 60-års åldern. Hon skriver:

"Jag är 60 år, frånskild med 4 vuxna barn. Jag köpte 50% andel i en lägenhet år 2005, då var månadsavgiften 40 tus ISK per månad och skulden var 10 miljoner ISK. I dag är månadsavgiften 80 tus ISK per månad och skulden är 18 miljoner ISK. Jag förlorade jobbet 2010 och nu orkar jag inte mer."

"Jag har jobbat hela mitt liv och det är uppenbart att tiden jag har kvar går åt pengabekymmer och blir på sparlåga... Jag vill inte bli en börda för mina barn som redan har nog med sitt. Det är kanske bäst i "Johannas jämställdhetssamhälle" att man gör ett avslut själv istället för att stå i kön till ålderdomshemmet..."

"Jag har inga andra skulder för bil, konton, visakort eller något. Jag är helt knäckt inför ålderdomen och ser inget positivt med den. Naturligtvis har jag underbara barn och barnbarn men jag kommer endast att bli en börda för dom, jag vet redan att de oroar sig för mig. Jag har inte råd till någonting. Jag är stolt och det är en omöjlig tanke att inte kunna delta i livet på grund av fattigdom. Jag är redan isolerad på grund av brist på pengar och skammen att gå arbetslös så länge.

Nu behöver jag bara samla mod för att avsluta saken så att det inte vållar en stor sorg och man respekterar mitt beslut."

Polisen uppmärksammade Marino på e-brevet och han lämnade alla uppgifter han kunde till polisen som nu söker damen ifråga.

I ett känslofullt svar försöker Marino att få damen på andra tankar. Han skriver:

"Ring Röda korsets hjälplinje och prata med människor där. Prata med dina barn och barnbarn. Ta positivt mot det vackra i livet och försök glömma det onda. Kliv fram och prata om din sak så vi kan använda dina erfarenheter för att förbättra systemet. I alla fall så att andra i samma spår inte blir fler. Skammen är inte din. Kom ihåg det. Skammen är systemets som satte dig i denna situation.

Samla mod för att prata om din situation med alla runt omkring dig för att arbeta dig ut ur din situation. Dina barn och barnbarn lever annars hela livet med att de inte kunde hjälpa mor och mormor. Förlora inte tron på att de klarar av det. Förlora aldrig tron på det goda i människan."

Detta är den skakande verkligheten i dagens Island. Jag hoppas "Hanna" vem du än är, tänker till och lever vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar