måndag 27 februari 2012

Drygt 31 tus islänningar ber presidenten att stanna kvar på sin post

Islands president Hr. Olafur Ragnar Grimsson tar emot
namnlistor med 31 tus namn som alla vill att han
fortsätter vara Islands president.
Enligt Morgunbladet lämnades namnlistor med ca 31 tus namn till Islands president i dag. Presidenten uppmanas ändra sin tidigare ståndpunkt att sluta till sommaren samt fortsätta en mandatperiod till på posten.

"En stund som denna fanns inte i min tanke...speciellt efter mitt nyårstal" sa Hr. Olafur Ragnar Grimsson.

Tidigare ordförande i Centern, Gudni Agustsson, förde gruppens talan och sa att namnlistan handlade om förtroende och la till att det verkade som hela världen är i gungning. Han refererade till UKs användning av terroristlagar mot Island och sa att " det kriget var värre än alla torskkrig sammanlagt. Den isländska nationen vägrade resolut ta på sig privata bankers och skojares skulder....Folkomröstningarna har uppmärksammats som ett nytt sätt i kampen mot girighet och svindel..."

Presidenten tackade för förtroendet och förklarade att han behövde veckan på sig för att fundera över denna nya situation. I sitt nyårstal sa presidenten att han ville jobba med egna frågor fri från de begränsningar som presidentämbetet har. Då sa han att han skulle inte försvinna från sitt uppdrag att tjäna nationen utan t.o.m. kunna göra det ännu bättre när han själv fick fritt välja sina uppdrag.

"Nu är vi här och det är mitt problem...att många inte delar mina tidigare slutsatser." Presidenten kommenterade medias ryktesspridning om att han själv iscensatt namnunderskrifterna för att kunna fortsätta: "Även om media spelar stor roll i det demokratiska samhället så är inte allt rätt som media säger. Jag förväntad mig inte denna nya situation och detta är inget jag har önskat mig." Presidenten sa slutligen att "om jag ska fortsätta som president då måste planerna ändras ..... det blir inte enkelt för mig att fatta detta beslut."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar