onsdag 5 januari 2011

Tack vare Riksbankens insatser fungerade betalsystemen

David Oddsson f.d. Riksbankschef Island

David Oddson berättar om tiden vid bankkollapsen, politiken och hur motståndarna försökte utmåla honom som ansvarig till bankkollapsen på Island 2008. David Oddsson var Riksbankschef på Island 2008 och en del av intervjuen som inte kom med i Affärstidningens specialutgåva Årskiftet publicerades istället på Affärstidningens hemsida.

David fick frågan om han ångrar att ha åtagit sig uppdraget som Riksbankschef:

"Nej, det ångrar jag inte. Jag tyckte att det var mycket trevligt till sista minuten och faktiskt tycker jag så om mitt arbete oavsett var jag arbetar," säger David.

"Jag är mycket stolt över det arbete som gjordes i försök att rädda banksystemet. Som exempel kan jag nämna att det var tack vare Riksbanken som landets betalningssystem fungerade. Sedan svepte politisk extremism över där Riksbanken enligt en ny lag blev fråntagen sin oberoende ställning därför att det fanns människor som tyckte illa om mig. Jag tror att historiens dom blir tung över dem som gjorde det."

David menar att den Vänster-gröna regeringen gick över styr när den jagade honom personligen efter bankkollapsen.

"Jag mådde bra och var på ett fint humör fram till det sista, trots att jag fick på mig del slag," säger David.
"Utom tvivel planerades drevet mot mig av Vänster-Gröna och andra onämnda partners. Vi har sett vart det laget vände sig som säger det hela. Riksradion gick långt under sin värdighet när de medgav att bli utnyttjade på den tiden."

David säger att då hade beslut redan tagits om en utredning av bankkollapsen. Det arbetet hade inte påbörjats men vänsterpartierna ändå dragit slutsatsen att orsaken till bankkollapsen kunde skrivas på Riksbanken.

"Men alla ärliga människor känner till att här passade oseriösa politiker på att tilfredsställa eget hämndbegär på en politisk motståndare som de aldrig hade chansen på när alla arbetade inom samma yrke," säger David.

Efter detta har det tydligt visat sig vad det är för slags människor som nu bemannar landets ledning."

På frågan om hur David – som vunnit den ena politiska segern efter den andra under sin politiska karriär – kände när han blev "under" svarar David blixtsnabbt:

"Jag blev inte under eftersom jag inte deltog i slaget." 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar