torsdag 23 december 2010

God Jul och Gott Nytt År tillönskas mina läsare


Vintern håller Skandinavien i sitt grepp, det är kallt men obeskrivligt vackert tycker jag. Köldrekord sätts på Island och i Sverige.

Syftet med mitt bloggande är att förmedla information om Island till Sverige. Jag började med bloggen eftersom Expressen och Aftonbladet inte ville publicera rättelser på deras Icesave-artiklar.

Länge har svensk media helt okritiskt förmedlat UK och Hollands beskrivning av grunden till deras Icesave-krav på den isländska staten. Jag hoppas att jag kan delvis motarbeta denna skeva verklighetsbild.

Islands regering är hängd upp på sin EU-ansökan och förmår inte förmedla det isländska folkets ståndpunkt som resolut sa NEJ till att betala för privata bankers konkursskulder. Island följer EES-avtalet - speciellt artikel  94/19 EC om insättares garantifonder och gränsöverskridande bankverksamhet. Där finns inget ansvarstagande för staten att gå in när garantifondens pengar tar slut.  UK och Holland gör allt för att hindra att saken avgörs i en domstol men kräver betalning av en "skuld" som deras politiker är upphovsmän till enligt beslut som Island har ingenting med att göra.

Tack vare Islands president Hr. Olafur Ragnar Grimsson har nationens röst hörts utomlands.

Fortsättning lär följa lika säkert som dagen nu går mot ljusare tider.

Jag önskar alla läsare en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!




1 kommentar:

  1. God Jul Gustaf!

    Nej, stater bör akta sig för att vara ofrivilliga garanter för finansmarknaden. Håller helt med.
    /Carina

    SvaraRadera