söndag 1 januari 2012

Islands regering stärker greppet mot landets EU-motstånd: sparkar fiskministern

Jon Bjarnason, f.d. fiskminister, Island
På nyårsafton blev det klart att två ministrar entledigas från sina regeringsuppdrag på Island: Fiskminister Jon Bjarnason och näringsminister Arni Pall Arnason.

"Jag är tacksam för tiden som varit" sa Jon Bjarnason i en tv-intervju på nyårsafton. "Jag har försökt jobba enligt bästa förmåga trogen till mitt partiprogram, Vänster-Gröna. Alla vet vart jag står och jag infriar mina löften."

"Vi känner till motsättningarna om EU, vi känner till Vänster-Grönas vallöfte att inte ansöka om EU-medlemsskap och jag har passat att inte överskrida Alltingis mandat i EU-frågan. Jag tror att alla känner till sedan länge att vissa människor velat få bort mig från regeringen. Detta handlar förstås om Islands EU-ansökan och jag kan tänka mig att fler än bara EU-anhängare inom regeringen är glada, en och annan i Bryssel blir nog glad över att jag inte längre finns på ministerposten."
           
Jon Bjarnason ville inte uttala sig om han kommer att rösta för regeringen ifall en missförtroendevotering äger rum på Alltingi.

Arni Pall Arnason var kritisk till regeringens finansbudget och i senare tid visat samarbetsvilja över blockgränserna. Samtidigt som ministrarna entledigas blir omfattande ändringar på departementen på Island och för första gången i Islands historia har ett enda parti, Socialdemokraterna, makten över alla viktiga departement som stats-, finans- och utrikesdepartementet samtidigt.

Förhandlingsdiskussioner pågår mellan regeringen och Rörelsen med tre ledamöter på Alltingi om ett samarbete som skulle kunna rädda regering från fritt fall på det ny året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar